TAHUN : DUA
TAJUK : ISIPADU CECAIR
SUB TOPIK : PENGENALAN KEPADA ISIPADU CECAIR
HASIL PEMBELAJARAN : Di akhir pembelajaran ini murid dapat:
1) menggunakan perkataan yang berkaitan dalam tajuk isipadu cecair.
2) membandingkan dua isipadu cecair dengan perbandingan secara langsung menggunakan unit piawai dan bukan piawai dengan betul melalui bantuan guru.
PENGETAHUAN SEDIA ADA : Murid telah mempunyai perbendaharaan kata seperti penuh, separuh dan kosong. Murid juga tahu membezakan sesuatu yang banyak dan sedikit
KEMAHIRAN BERFIKIR : Murid dapat menentukan isipadu cecair yang mana lebih banyak / sedikit, sama dan berbeza serta dapat menjana idea mereka.
PENERAPAN NILAI : Kerjasama antara kumpulan, komunikasi, keyakinan diri dan berdisiplin
BBM : Tayangan slaid powerpoint, dadu rekaan, kad gambar, sebaldi air, silinder penyukat besar, jadual silinder penyukat fleksibel.
AKTIVITI PENGENALAN :
1) Murid ditunjukkan slaid power point isipadu cecair sebagai set induksi
2) Murid dibahagikan di dalam kumpulan untuk aktiviti P&P
3) Guru membuat kesimpulan dan rumusan.
SLAID POWERPOINT
SET INDUKSI DAN PENGENALAN TOPIK
AKTIVITI BERKUMPULAN 1
AKTIVITI : PERMAINAN DADU
ALATAN : SEBALDI AIR, 4 SILINDER PENYUKAT DAN DADU REKAAN
LANGKAH-LANGKAH :
1) MURID - MURID TERLEBIH DAHULU DIBAHAGIKAN KEPADA 4 KUMPULAN
( BERGANTUNG KEPADA JUMLAH MURID DI DALAM SEBUAH KELAS)
2) CARA BERMAIN,
A) MURID DIKEHENDAKI MELEMPAR DADU REKAAN YANG TERTERA PADA DADU DI SETIAP SISINYA JUMLAH ISIPADU CECAIR
(SEKADAR HIASAN) - DADU YANG SEBENAR DILABELKAN DENGAN NILAI 'ml'
B) SETELAH DADU TERSEBUT DILEMPAR, MURID YANG LAIN AKAN MEMBERITAHU KEPADA RAKANNYA BERAPA JUMLAH ISIPADU CECAIR YANG TERDAPAT PADA DADU TERSEBUT.
C) KEMUDIAN, RAKAN DARI KUMPULAN TERSEBUT AKAN MENGAMBIL AIR DI DALAM BALDI DAN MENUANGKANNYA DI DALAM SILINDER PENYUKAT MENGIKUT BACAAN YANG TELAH DITUNJUKKAN PADA DADU.
( CONTOH )
D) PROSES INI DILAKUKAN BERULANG KALI SEHINGGA MASA YANG TELAH DITETAPKAN OLEH GURU TAMAT.
E) SETELAH TAMAT MASA YANG DIBERI, MURID AKAN MENGUKUR ISIPADU CECAIR YANG TELAH DITUANG OLEH MEREKA DI DALAM SILINDER PENYUKAT.
F) GURU MEMBIMBING MURID-MURID
AKTIVITI BERKUMPULAN 2
AKTIVITI : PERMAINAN MENCANTUM GAMBAR
ALATAN : KAD - KAD GAMBAR, JADUAL SILINDER PENYUKAT FLEKSIBEL
LANGKAH - LANGKAH :
1) MURID - MURID DIBAHAGIKAN KEPADA BEBERAPA KUMPULAN ( BERGANTUNG
KEPADA JUMLAH MURID DI DALAM SESEBUAH KELAS)
2) GURU MENGEDARKAN KAD GAMBAR KEPADA SETIAP KUMPULAN ( KAD GAMBAR
TERSEBUT TELAH DI CERAIKAN DARI GAMBAR SEBENAR ( PUZZLE )
3) CARA BERMAIN:
A) MURID DUDUK DI DALAM KUMPULAN MASING - MASING.
B) MURID BERKERJASAMA MENCANTUM GAMBAR - GAMBAR YANG TELAH DICERAIKAN TERLEBIH DAHULU.
(SEKADAR GAMBAR HIASAN)
C) SETELAH GAMBAR TERSEBUT DICANTUMKAN DENGAN SEMPURNA, MURID BOLEH MENJAWAB SOALAN YANG TERDAPAT DI BELAKANG GAMBAR YANG TELAH DICANTUMKAN TERSEBUT.
D) SOALAN TERSEBUT DISIMPAN DAN TUNGGU SEHINGGA RAKAN DARI KUMPULAN YANG LAIN SELESAI MENCANTUM GAMBAR.
E) SETELAH SEMUANYA SELESAI, WAKIL SEORANG MURID DARI TIAP KUMPULAN MEMBACA SOALAN TERSEBUT DAN SEORANG LAGI AKAN MENUNJUKKAN JAWAPAN PADA SILINDER PENYUKAT FLEKSIBEL YANG TELAH DITAMPAL PADA PAPAN PUTIH.
( CONTOH JADUAL SILINDER PENYUKAT FLEKSIBEL )
F) MURID - MURID YANG LAIN AKAN MENYEMAK JAWAPAN TERSEBUT
G) GURU MEMBIMBING MURID.
No comments:
Post a Comment